Kloge ord om SEO
Du har sikkert bemærket de små såkaldte AdWords annoncer, der dukker op i højre side af din skærm, når du søger på Google og mange andre søgemaskiner? Der er tale om Google AdWords – en særlig form for banner-annoncer, der ikke kan sammenlignes med bannerannoncer på andre websites. Og der er ikke tale om søgemaskineoptimering i traditionel forstand. Prøv f.eks. at søge på “sommerhusudlejning” på www.google.dk
Læg mærke til, at foruden de mange resultatsider med får du også en stribe AdWords annoncer i højre side, der alle relaterer til dit søgeord – “sommerhusudlejning”. Prøv evt. et andet dansk søgeord og se, hvordan Google AdWords annoncerne tilpasses det ord eller den sætning, du har søgt på. Det er effektivt – AdWords annoncerne vises kun til de personer, der allerede via deres søgning har udtrykt interesse for området. Altså: Ingen annoncer for billige mobiltelefoner, når du søger på “sommerhusudlejning”.
Google AdWords – du bestemmer selv, hvad det må koste pr. dag
Det helt unikke ved Google AdWords er, at du selv bestemmer nøjagtigt hvor mange penge pr. dag, du vil bruge på annoncering. Du betaler INTET for visning af din AdWords annonce – du betaler kun pr. klik på annoncen. Du bestemmer selv, hvor meget du vil betale pr. klik. Er der flere, der annoncerer med AdWords inden for dit område, er det generelt den pris, du vil betale pr. klik, der afgør, hvor højt på listen din annonce vises.
Kriteriet for succes med annoncering via Google AdWords er udvælgelse af de helt rigtige søgeord og sætninger – og tilpasning af pris pr. klik. Lad os opsummere:
Google AdWords vises kun til personer, der har søgt på ord/sætninger, der er relevante for annoncens indhold
NYT: Nu kan du også bestemme præcist, hvornår på dagen dine Google AdWords annoncer skal vises – og justere din klikpris individuelt i forhold til tidspunktet på dagen!
- Kampagnerne kan målrettes bestemte byer, regioner eller afstande fra din forretning
- Du bestemmer, hvor mange penge du vil bruge pr. dag på at annoncere med Google AdWords
- Du betaler kun for hver gang, en person klikker sig videre til dit website fra AdWords annoncen
- Du kan aldrig komme til at betale mere pr. dag, end du har sat dit maksimale forbrug til
- Du kan ændre AdWords annoncernes tekst, søgeord osv. fra dag til dag
- Du bestemmer selv, i hvilke lande dine Google AdWords annoncer skal vises
- Du kan køre en bestemt annonce i en uge eller måned i forbindelse med et tilbud eller produktlancering
- Du kan standse din Google AdWords annoncering med times varsel
- Bestemmer du dig f.eks. for at ville bruge 30 kr. pr. dag og betale op til 3 kr. pr. klik, vil du som minimum kunne få 10 særdeles motiverede besøgende pr. dag.
Sponsorerede links på Google og andre søgemaskiner
Vil du i gang med sponsorerede links?
På Google hedder de AdWords – og andre kalder dem sponsorlinks. Her taler vi ikke om decideret søgemaskineoptimering – men om annoncering på søgemaskiner.
Sponsorerede links (sponsorlinks) på f.eks. Google er de små annoncer, du ser i højre side af søgeresultaterne på Google og på de mange andre sider, som Google leverer søgeresultater til. Det er sider som Eniro, TV2, TDC m.fl.
Som nævnt er sponsorerede links det, man også kalder AdWords, og dermed er sponsorerede links betalte annoncer, der afregnes til Google pr. klik. Vil du markedsføre dig med sponsorerede links, er der sund fornuft i at alliere dig med f.eks. os. Vi kan hjælpe dig med at få det maksimale udbytte af din investering.
Et sponsor link er en ekstremt effektiv og hurtigt implementeret metode, der i løbet af timer giver dig kvalificerede besøgende på din hjemmeside. Det er muligt at måle effekten af sponsorerede links effektivt og præcist, for sponsorerede links administreres via et smart interface, der gør det muligt at se præcist hvor mange klik på de sponsorerede links, der fører til salg, kundekontakt osv.
Du kan overveje annoncer på Google
Med sponsorerede links får du besøg fra de mest interessante – nemlig dem, der har søgt efter det, du tilbyder. Derfor er der mere “fidus” i sponsorerede links, end der er i f.eks. bannerannoncer – det er og bliver søgemaskiner, der genererer trafik.
Sponsorerede links – AdWords – kan du lave selv, men vi ved, at udbyttet af sponsorerede links er mange gange større, når kampagner med sponsorerede links udformes af professionelle.
Søgemaskineoptimering til Bing / MSN og Yahoo
Når vi arbejder med søgemaskineoptimering i Danmark, er det i udpræget grad Google, det handler om. Og med god grund: Google leverer ca. 93% af søgeresultaterne i Danmark. Men der er jo også søgemaskinerne Bing (MSN) og Yahoo. De har ikke nogen stor andel i Danmark, men i mange andre lande repræsenterer de en væsentlig andel af søgningerne.
Er der forskel på optimeringen?
Der er kun marginale forskelle på de parametre, vi skal arbejde med, når din hjemmeside skal gøres synlig med søgemaskineoptimering i Yahoo og Bing / MSN i forhold til Google. Generelt foretages alle opgaver med optimering, så det også har effekt i de to søgemaskiner. Det er dog vigtigt for os at kende dit marked, så vi kan finjustere indsatsen i forhold til dette. I det hele taget er dybt og bredt kendskab til det marked, du opererer i, en forudsætning for at levere effektiv optimering.