Som at gå på vandet
”Som at gå på vandet” stod der i en reklame for en angiveligt ny type sandaler, som jeg tilfældigt faldt over et eller andet sted på nettet forleden dag. Lige i det øjeblik var jeg i gang med at finde svar på noget helt andet, så jeg hæftede mig ikke nærmere ved den reklame. Men udsagnet om at gå på vandet havde åbenbart fæstnet sig et eller andet sted i min hjerne, for jeg fik lyst til at kigge nærmere på reklamen og finde ud af, hvad der var så epokegørende nyt ved disse sandaler.
Så et par timer senere gik jeg igen ind på den pågældende hjemmeside og fandt også reklamen. Det viste sig i øvrigt, at der var tale om nogle sandaler med en såkaldt gele sål, som skulle meget skånsom mod fødderne og meget behagelig at gå på.
Senere nævnte jeg det for min mand, som arbejder med reklame, at jeg havde haft det udsagn i baghovedet uden egentlig at have lagt særligt mærke til det i første omgang. Ja, svarede han, det er netop det, det hele går ud på: Et udsagn skal fæstne sig i folks hjerner – og gerne så meget, at de vender tilbage til den pågældende reklame.
Jeg fik en længere forelæsning om et emne, som jeg godt ved interesserer ham meget, nemlig social media marketing, som han tidligere har fortalt mig en del om. Det er nemlig ikke bare en nem og forholdsvis billig måde at komme i kontakt med mange mennesker på, det handler også om at få folk i tale, mens de er i en afslappet situation, hvor de beskæftiger sig med noget, de normalt godt kan lide.
Og den situation er de fleste mennesker jo i, når de bruger de sociale medier, for det gør man i en afslappet stund, hvor der er tid og lejlighed til at gå ind og se efter, hvad vennerne nu har bedrevet. Derfor kan sådan noget som Facebook marketing være særdeles virkningsfuldt, hvis det bliver lavet rigtigt, forklarede min mand.
Og han fortsatte sin forelæsning med at fortælle, at det er altafgørende, at sådan nogle reklamer laves rigtigt. De skal netop pirke til folks nysgerrighed og gerne på en sådan måde, at folk vender tilbage til reklamen, når de er færdige med det, de oprindeligt gik på Facebook for.
Han fortalte også om en virksomhed, som på ganske kort tid havde mangedoblet sin omsætning af et bestemt produkt ved at satse stort på Instagram marketing. Min mand havde været den reklamemand, der havde stået for den pågældende kampagne, og han var temmelig stolt af det resultat, som virksomheden havde fået.
Ja, den historie har jeg nu hørt flere gange før, for der er ingen tvivl om, at min mand er stolt af den historie, og han fortæller den gerne, når nogen gider høre på ham. Det forstår jeg egentlig godt, for han var så vidt jeg ved den første af kollegerne på det reklamebureau, hvor han arbejder, der for alvor tog markedsføring på de sociale medier i brug.